Welkom op de andrewils.nl
Rogier van Otterloo

Willem Rogier van Otterloo

(Bilthoven, 11 december 1941 – aldaar, 29 januari 1988)
 

rogier720

Willem Rogier van Otterloo (Bilthoven, 11 december 1941 – aldaar, 29 januari 1988) was een Nederlandse componist, arrangeur, pianist en dirigent.

Jeugd:
Van Otterloo werd geboren als oudste zoon van de componist en dirigent Willem van Otterloo en Annette Jacoba Adriana Heukers. Van kinds af aan werden het gevoel en de liefde voor muziek hem met de paplepel ingegoten. Toen hij elf was scheidden zijn ouders.

Van Otterloo speelde viool, maar schakelde over op drums en daarna op piano. Hij volgde het Vossius Gymnasium te Amsterdam en richtte daar het Gold Coast Combo op waarin hij piano speelde en zijn klasgenoot Edwin Rutten drums. Na de middelbare school studeerde hij aan het Amsterdams Muzieklyceum piano en fluit.

Componist:
Halverwege de jaren zestig was hij pianist bij de cabaretgroep Lurelei. Hij begon toen intensiever te componeren. Hij schreef onder andere voor Gerard Cox en Jasperina de Jong. De meeste van de composities werden opgenomen door geluidstechnicus Dick Bakker.

Het bekendst werd Van Otterloo door de filmmuziek bij succesvolle Nederlandse speelfilms als Turks Fruit (1973), Help! De dokter verzuipt... (1974), Keetje Tippel (1975), Soldaat van Oranje (1977), Grijpstra en de Gier (1979) en Op hoop van zegen (1986) en door zijn samenwerking met Thijs van Leer op diens Introspection-elpees. Hij ontving tweemaal een Edison, eenmaal in 1971 en (postuum) in 1988. In 1975 kreeg hij een Gouden Harp van Conamus.

Dirigent:
Op 1 september 1980 werd hij tot chef-dirigent benoemd van het Metropole Orkest als opvolger van Dolf van der Linden. Hij nam nieuwe musici in dienst voor de ritmesectie, die hij in tweeën splitste: voor de traditionele lichte muziek en jazz en voor popmuziek. Tussen 1980 en 1987 was hij vijfmaal dirigent bij de Nederlandse bijdragen aan het Eurovisiesongfestival, bij de liedjes Amsterdam (1980), Het is een wonder (1981), Jij en ik (1982), Ik hou van jou (1984) en Rechtop in de wind (1987).

Vroege dood:
Van Otterloo kreeg op nog jonge leeftijd longvlieskanker. In 1983 werd bij hem een tumor verwijderd, maar de ziekte keerde later terug. Hij bleef zo lang mogelijk aan het werk, tot uiteindelijk de musici van het Metropole Orkest het niet langer konden aanzien en aandrongen op zijn terugtreden. Hij overleed in 1988 op de leeftijd van 46 jaar en werd begraven op de begraafplaats Den en Rust in Bilthoven.

Bron: Wikipedia

Music All-in Tune.

Music All-in was een bekend muziekprogramma dat voor het eerst in 1967 op de Nederlandse televisie verscheen.
Het programma begon altijd met de opening tune “Music All-in” gecomponeerd door Rogier van Otterloo. Rogier dirigeerde het orkest en alle muziek was live gespeeld tijdens de uitzending.
Pim Jacobs was de presentator van dit programma maar speelde zelf ook vaak met de piano mee.

In 1967 was ik twaalf jaar, begin 1970 ontdekte ik het programma op de Nederlandse televisie en volgde en keek uit wanneer de volgende uitzending was. Ik was op slag favoriet van dit muziekprogramma.Nu 50 jaar later heb ik muziekschatten ontdekt, Muziekschatten bevat de catalogus van de bladmuziekcollectie van Stichting Omroep Muziek en een unieke collectie gedigitaliseerde bladmuziek. Hier heb ik het arrangement gevonden van Rogier van Otterloo.
Van de melodielijn en akkoorden heb ik een arrangement geschreven.

 

Musicallin720

Turks Fruit - arrangeur G.E.C. Onderstal

Turks fruit is de originele soundtrack van de film Turks fruit. Het album werd gelijktijdig met de film in 1973 uitgebracht door CBS Records.
In opdracht van de TROS in 1979 heeft arrangeur G.E.C. Onderstal voor het programma Coulisse waar het orkest Wim v/d Stelt een optreden had met de titelsong van de film Turks Fruit.
 

Turks Fruit -

Ik ben onder de indruk van de klankkleuren van de akkoorden die Rogier van Otterloo gebruikt bij Turks Fruit geniaal en niet vergeten het fluitje (Whistle) in de melodielijn.
Fijn dat muziekschatten een arrangement heeft vrijgegeven van arrangeur G.E.C. Onderstal.
Arrangeur Onderstal geeft aan in de partituur wanneer er een chorus gespeeld moet worden en wanneer deze stopt de beroeps muzikant weet dat hij zelf moet improviseren in jazz stijl.

Zelf ben ik zo enthousiast om meerdere verschillenden arrangementen te maken van de akkoorden en melodielijn om een ander karakter te realiseren.
In de Beat Band laat ik het fluitje (Whistle) horen akkoord F met F-bas akkoord Es met F bas en afgewisseld met de C bas, dit geeft tesamen met het fluitje het jazz achtige karakter waarmee Rogier van Otterloo zijn Turks Fruit neerzet.
 

Logo andrewils.nl
[Home] [Tijdlijn] [Musescore] [Community] [Muziekschatten] [Eurovisiesongfestival] [Vera Lynn] [Rogier van Otterloo]
hit counter